Εδώ και πάρα πολύ καιρό παρακολουθώ περιφερειακά, εκτός Αθηνών ιστολόγια. Βρίσκω κάποια πράγματα πολύ ενδιαφέροντα. Ανάμεσα στα ιστολόγια και εκείνο του ΦΟΡΟΥΜ Πρέβεζας...και ξάφνου βρίσκω ότι ο Φασισμός δε χωράει μόνο μέσα στα αθηναικά βιβλιοπωλεία που απαγορεύει παρουσιάσεις βιβλίων όπως εκείνη του Γκουρογιάννη...αλλά φτάνει μακρύτερα έως την Πρέβεζα...
Για διαβάστε το πολύ ενδιαφέρον άρθρο σύνταξης....
αστυάνακτας
Αγανάκτηση μας προκάλεσε η πληροφορία, που πήραμε μέσω μιας δημοσιευμένης εύστοχης απάντησης τού Δημάρχου Πρέβεζας, ότι ο Κυριάκος Βελόπουλος, βουλευτής τού ΛΑ.Ο.Σ. και εξ αυτού κατ’ επάγγελμα ελληναράς, απολογητής τής ιδεολογίας τού φόβου και του μίσους, εκείνης της ιδεολογίας, που έχει προσφέρει στους λαούς όλου του κόσμου πολέμους, πογκρόμ, εθνοκαθάρσεις, γενοκτονίες κι ολοκαυτώματα, τόλμησε να προσβάλει τη μνήμη ενός λαμπρού γεννήματος και θρέμματος της πόλης μας, του Αλή Ντίνο Μπέη. Με ερώτησή του στη Βουλή προς τον Υπουργό Εσωτερικών του ζητά να μαλώσει το Δήμο Πρέβεζας, γιατί το 1993 εξέδωσε λεύκωμα με τις γελοιογραφίες τού Αλή Ντίνο, τον οποίο χαρακτηρίζει πρόσωπο αμφιλεγόμενο για τα εθνικά συμφέροντα…
Το παρακατιανό ήθος των τέτοιου τύπου ελληναράδων δεν θα αφήσουμε να μολύνει την πόλη μας, της οποίας οι έλληνες κάτοικοι ποτέ δεν είχαν πρόβλημα, αντίθετα, μάλιστα, όσοι απ’ αυτούς τον γνώρισαν, θυμόνταν τον Αλή Ντίνο με αγάπη και εκτίμηση για το πνευματικό και ηθικό του ανάστημα. Και, βέβαια, δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τη συμπολίτισσα και κόρη του, παλιά επονίτισσα, κυρία Σαφέτ Μαυρομμάτη, την οποία τελευταίος αποκάλεσε με το ελληνοχριστιανικό της όνομα ο παπάς που τη βάφτισε. Για όλους τους συμπολίτες της το όνομά της, Σαφέτ, φτάνει και περισσεύει.
Το παρακατιανό ήθος των τέτοιου τύπου ελληναράδων δεν θα αφήσουμε να μολύνει την πόλη μας, της οποίας οι έλληνες κάτοικοι ποτέ δεν είχαν πρόβλημα, αντίθετα, μάλιστα, όσοι απ’ αυτούς τον γνώρισαν, θυμόνταν τον Αλή Ντίνο με αγάπη και εκτίμηση για το πνευματικό και ηθικό του ανάστημα. Και, βέβαια, δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τη συμπολίτισσα και κόρη του, παλιά επονίτισσα, κυρία Σαφέτ Μαυρομμάτη, την οποία τελευταίος αποκάλεσε με το ελληνοχριστιανικό της όνομα ο παπάς που τη βάφτισε. Για όλους τους συμπολίτες της το όνομά της, Σαφέτ, φτάνει και περισσεύει.
7 σχόλια:
πολύ καλό.
Αστυάνακτα καλησπέρα.
Σίγουρα ο φασισμός στις μέρες μας δεν
είναι απλά μια ιδεολογία αλλά ένας
τρόπος συμπεριφοράς που συναντάμε
πλέον πολύ συχνά και παντού.
Την μεγάλη μάχη όμως την δίνουν οι εκπαιδευτικοί γιατί εκεί
παίζεται το παιχνίδι στην διαμόρφωση
των χαρακτήρων.
Δύσκολη μάχη και χωρίς μεγάλη βοήθεια
απο την πολιτεία γιατί αγγίζει
περισσότερο την κατάρτιση και το
σθένος του εκπαιδευτικού.
Μπράβο σου γιατί ψάχνεις τα ιστολόγια της επαρχίας και μπράβο
στούς τοπικούς άρχοντες εκεί που
δεν μασήσανε.
@takis
Καλησπέρα....έχεις μεγάλο δίκιο για τους εκπαιδευτικούς...Γνωρίζω πολλούς από αυτούς και νομίζω ότι καθημερινά δίνουν σκληρή μάχη...
Τα ιστολόγια της επαρχίας έχουν πολύ ψωμί...
Προσθέτω μερικά στοιχεία επιπλέον γι αυτό τον εξαίρετο άνθρωπο
Γεννήθηκε στην Πρέβεζα, μεγαλογαιοκτήμονας, σπούδασε πολιτικές επιστήμες στη Σορβόνη, γελοιογράφος στην « Πρωία», «Σατανάς», «Φλιτ». Εκλέχτηκε δύο φορές Βουλευτής Πρέβεζας με το προοδευτικό κόμμα του Παπαναστασίου. Από τα ιδρυτικά μέλη του Σωματείου Σκιτσογράφων και στη συνέχεια Πρόεδρος και Ταμίας του σωματείου Εικαστικών Τεχνών και γενικός Έφορος στη Στέγη γραμμάτων και Τεχνών.
Τα Βιογραφικά στοιχεία, τα σκίτσα και το παρακάτω κείμενο του Ζαχ. Παπαντωνίου αντλήθηκαν από το καλαίσθητο λεύκωμα που εξέδωσε ο Δήμος Πρέβεζας και η Δημοτική βιβλιοθήκη αφιερωμένο στον Πρεβεζάνο σκιτσογράφο με τίτλο «Αλή Ντίνο Μπέη, Σκιτσογράφος (1890-1938)»
Τα σχέδια του Ντίνο (κείμενο του Ζαχ. Παπαντωνίου)
«Χιουμοριστικό του σχέδιο ήταν από εκείνα που δεν έχουν τοπικό χαρακτήρα, ούτε δείχνουν μια έντονη ατομικότητα-ελάχιστα άλλωστε στο τελευταίο τούτο στη διεθνή γελοιογραφία-θα μπορούσε όμως για την εξαιρετική καθαρότητα της γραμμής του να βρει θέση στα καλύτερα ευθυμογραφικά φύλλα της Ευρώπης. Ουμοριστής κι ενώ ήταν τόσο μανιώδης απλουστευτής, δεν έπεφτε στο μηχανικό και στο γεωμετρικό. Η γραμμή του ήταν πάντα γελαστή, πάντα δροσερή και χυμώδης. Στοχάζονταν και κόποιαζε για ένα σχέδιο. Όταν όμως το ετοίμαζε για τη δημοσιότητα δεν είχε ούτε να προσθέσει ούτε να αφαιρέσει τίποτα.
Στα εδάφη της πολιτικής γελοιογραφίας ο Ντίνο μπήκε κάμποσες φορές. Πολύ λίγο τον ευχαριστούσε. Η επικαιρότης δεν τον τραβούσε. Σαρκαστής δεν ήθελε να είναι και όταν από ανάγκη της επικαιρότητας γινόταν τέτοιος φρόντιζε να αποσύρεται νωρίς. Η κλίση του και το ταλέντο του ήταν κυρίως στην κοινωνική γελοιογραφία. Ένα από τα θέματά του ήταν η αλβανική ηθογραφία. Ανώτερος από φανατισμούς, αμερόληπτος παρατηρητής.
Ο Ντίνο ήταν μπέης αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να σατυρίσει ένα μπέη της Τσαμουριάς. Οι βαθιές υποκλίσεις, τα κινήματα της υποταγής, οι τεμενάδες των χωρικών μπροστά στον μικρό γαιοκτήμονα, τα μικρά αυτά πρόσωπα με την τοπική ενδυμασία, κοιταγμένα κάπως «εκ των άνω» από ψηλή σκοπιά, για να μικραίνουν καθώς ήθελεν ο Ντίνο και ν’ αυξάνεται ο κωμικός των χαρακτήρας- κατά την προοπτική την τόσο αγαπητή στο Γάλλο γελοιογράφο του πλήθους Καπί- όλα αυτά ήταν μια εντελώς ασυνήθιστη γελαστή ηθογραφία, συνθέσεις με λιτότητα, με καθαρότητα, με ευαισθησία. Γελοιογράφησε και τον αργό ελληνικό χορό. Μιλούσε και χωρίς τίτλο. Το σχέδιό του ήταν καθ’ αυτό αισθητικό. Δύσκολα μπαίνουμε στην ψυχολογία ενός Μπέη της Αλβανίας, μουσουλμάνου, βουλεβαρδιέρου του Παρισιού, που έχασε τη μεγάλη περιουσία και τελείωσε γελοιογράφος.
Ο Ντίνο ήταν ένας απλός και εράσμιος άνθρωπος, ένας διεθνής, για κάθε σαλόνι, για κάθε πλαζ, ένας ευχάριστος, ένας λεπτός κι ένας αγαθός. Ήταν περισσότερο καλλιτέχνης παρά μπέης»
ΖΑΧ. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ, Ελεύθερο Βήμα 8/11/1938
ΟΜΩΣ :
1. Ο Αλή Ντίνο δεν ήταν ποτέ βουλευτής του κόμματος του Παπαναστασίου. Ήταν υποψήφιος βουλευτής στην περιφέρεια της Πρέβεζας με το “Αγροτικό και Εργατικό Κόμμα ” του Παπαναστασίου στις εκλογές της 25.9.1932.
2. Εκλέχτηκε βουλευτής της Ηνωμένης Κυβερνητικής Παράταξης (Βασιλικοί, εθνικόφρονες, συντηρητικοί κλπ) στις εκλογές της 6.12.1915. Στις εκλογές αυτές το Φιλελεύθερο κόμμα του Βενιζέλου απείχε.
3. Ηταν υποψήφιος βουλευτής στην περιφέρεια της Πρέβεζας με το μειονοτικό κόμμα των μουσουλμάνων με το όνομα "Τσαμουριά" στις εκλογές της 7.11.1926
4. Ο Αλή Ντίνο υποστήριξε την προσφυγή στην Κοινωνία των Εθνών, για να μη θεωρηθούν ως ανταλλάξιμοι οι Αλβανοί της Ηπείρου το 1923 .
5. Ηταν από τα ιδρυτικά μέλη του Ελληνοαλβανικού Συλλόγου (1926)στον οποίο συμμετείχαν εξέχοντα μέλη της αθηναϊκής κοινωνίας αρβανίτικης καταγωγής.
@Δημ. Κωνής
Ευχαριστώ για τα στοιχεία. Εγώ τα στοιχεία τα πήρα από το λευκωμα υου Δήμου μας.Εκεί πρέπει να αναζητηθεί τ πιθανά λάθη.
Δημοσίευση σχολίου